حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

روغن کنجد ملکه روغن ها – روغن کنجد جایگزین روغن های صنعتی

با ملکه ي روغن ها آشنا شويد

 

آيا مي دانستيد روغن کنجد به ملکه ي روغن هاي خوراکي معروف است؟

روغن کنجد از دانه های ي کوچک کنجد که مغذي تاثير بسيار زيادي در سلامت و پيشگيري از بيماري ها دارد، بدست می آید . به دلايل زير به ملکه روغن ها معروف شده است: يکي از روغن هاي مفيد و مناسب براي پخت غذا روغن کنجد است. روغن کنجد داراي اسيدهاي چرب اشباع نشده است که عمدتا حاوي چند باند دوگانه است.

اين روغن را مي توان هم داخل خورشت استفاده کرد و هم روي برنج ريخت. به دليل اينکه روغن کنجد مقاومت بالايي دارد در نتيجه در مقابل حرارت کف نمي کند، رنگ آن تغيير نمي کند، دود نمي کند و بوي چربي و نامطبوع در آشپزخانه توليد نمي کند.

به هميل دليل براي سرخ کردن هاي ملايم بسيار مناسب است. روغن کنجد غذا را خوش طعم مي کند. از آن مي توان براي تهيه و مصرف سالاد استفاده کرد.
به اين نکته توجه کنيد که روغن کنجدي که مصرف مي کنيد، استاندارد باشد و داراي مجوزهاي بهداشتي باشد زيرا چگونگي استخراج کردن روغن بر کيفيت آن بسيار تاثيرگذار است.

خانم ها اگر نگران بوي بد روغن در آشپزخانه خود هستيد، براي سرخ کردن از روغن کنجد استفاده کنيد.

 

تصویر روغن کنجد ملکه روغن ها
روغن کنجد

تاثيرات روغن کنجد بر سلامتي

۱٫روغن کنجد از بيماري هاي مفصلي و آرتروز پيشگيري مي کند.
۲٫ روغن کنجد وزن بدن را تنظيم مي کند.
۳٫ از پارکينسون جلوگيري مي کند.
۴٫ از آب مرواريد جلوگيري مي کند.
۵٫روغن کنجد به دليل داشتن آنتي اکسيدان طبيعي سرطان هاي خفته در بدن را از بين مي برد.
۶٫ روغن کنجد از سرطان هاي پروستات، سرطان سينه و سرطان دستگاه گوارش جلوگيري مي کند.
سرطان پروستات دومين سرطان شايع بين مردان و سرطان سينه دومين سرطان شايع در زنان است.
۷٫روغن کنجد پوست را شفاف و لطيف مي کند، چون حاوي ويتامين E است.
۸٫ اين روغن کلسترول را کاهش مي دهد و در نتيجه براي بيماران قلبي و عروقي بسيار مناسب است.

چگونه روغن کنجد را نگهداري کنيم؟

هنگام مصرف روغن ها از جمله روغن کنجد (ملکه روغن ها) بايد نکات بهداشتي را رعايت کنيم.

يکي از اين نکات نحوه ي نگهداري روغن کنجد است.

نکات نگهداري روغن کنجد عبارتند از:

۱٫روغن را مستقيم در برابر نور خورشيد قرار ندهيد.
۲٫ از رطوبت دور نگه داشته شود.
۳٫در جاي خنک قرار داده شود.
۴٫ روغن در ظرف در بسته نگهداري شود و بعد از مصرف در ظرف محکم بسته شود.
۵٫از روغني که يکبار استفاده شده است را مجددا در ظرف روغن نريزيد.
۶٫قاشق آغشته به مواد غذايي و رطوبت را در ظرف روغن فرو نبريد.

آيا غذا روغن کنجد را به خود جذب مي¬کند؟

همه ي روغن ها جذب مواد غذايي مي شوند.

اين تصور که روغن هاي گياهي مثل روغن کنجد جذب غذا نمي شوند نادرست است.

جذب روغن به بافت مواد غذايي و نوع سرخ کردن هم بستگي دارد.
براي اينکه از جذب بيش از حد روغن به مواد غذايي جلوگيري کنيم بهتر است قبل از سرخ کردن آنها را خشک کنيم و حتي به آن ها مقداري نمک بزنيم تا آب آن ها گرفته شود و بافت آن ها جمع تر شود در نتيجه روغن کمتري به خود جذب مي کنند.
براي سرخ کردن مواد غذايي، روغن هاي سرخ کردني بهترين روغن هستند، زيرا در برابر حرارت مقاومت زيادي دارند و کمتر تجزيه مي شوند و در هنگام حرارت ديدن مقدار مواد سمي آن ها که براي بدن مضر هستند کمتر آزاد مي شوند.
جذب روغن به غذا و نحوه سرخ کردن غذا با روغن مناسب دو مساله جدا از هم هستند که دومي به دلايل زير اهميت بيشتري دارد:
جذب روغن به مقدار ۱۰ درصد، کمتر يا بيشتر مهم نيست آنچه اهميت دارد استفاده از يک روغن نامناسب و سرخ کردن طولاني است که مقدار جذب روغن را بيشتر مي کند. اگر روغن مناسب براي سرخ کردن استفاده شود مي توان مقدار روغن جذب شده را با کاغذهاي خشک کن کم کرد و در نتيجه از ميزان کالري مواد غذايي سرخ شده کاست.
نکاتي که هنگام سرخ کردن بايد توجه داشت عبارتند از: نحوه ي سرخ کردن، درجه حرارت و زمان سرخ کردن، استفاده نکردن از روغن به دفعات مکرر، استفاده نکردن از روغن غير سرخ کردني.

با مصرف روغن کنجد با کلسترول خداحافظي کنيد.

روغن کنجد نه تنها به هيچ عنوان داراي کلسترول بد(LDL) نمي باشد بلکه جذب اين کلسترول تا ۵۰ درصد را نيز مي کاهد. روغن کنجد همچنين جذب کلسترول خوب(HDL) را در بدن افزايش مي دهد و در نتيجه مانع از بسته شدن عروق و شريان هاي منتهي به قلب مي شود.

افرادي که از بيماري فشار خون بالا رنج مي برند روغن کنجد مصرف کنند.

هشدار: کساني که با مصرف روغن کنجد دچار حساسيت مي شوند از آن استفاده نکنند. درست است که روغن کنجد داراي خواص زيادي است اما در مصرف آن نبايد زياده روي کرد و در روز هر مقدار که دلتان خواست مصرف کنيد. زيرا مقدار کالري همه روغن ها يکسان است و هر گرم روغن معادل يک قاشق چاي خوري است که تقريبا ۴۵ کيلو کالري دارد. پس حواستان باشد که با مصرف بيش از حد روغن ها به افزايش وزن و بيماري ها دچار نشويد.

 

مقالات مشابه مربوط به روغن کنجد در سایت مدیکار 

خواص درمانی

مزایای روغن کنجد برای پوست

درمان ریزش مو

 

مدیریت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 9 =

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
X